Help mij door deze blok Help mij door deze blok
blokkerdeblok
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nier

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Help mij door deze blok -> Fysiologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tine



Geregistreerd op: 13 Mei 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 06-06-2010 16:39:07    Onderwerp: Nier Reageren met citaat

- Leybaert dia's p10: bij hypovolemie zou hij 5% glucose geven. Ik snap dat niet echt. Want dat wordt toch gefilterd en kan niet allemaal gereabsorbeerd worden (want over drempel) dus trekt toch extra water aan naar urine??? Dan ben je toch nog verder van huis?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn



Geregistreerd op: 11 Mei 2010
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 06-06-2010 20:34:07    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb hierover twee theoriën:

1) de glucose zit nog tijdje in je bloed en trekt zorgt er dus daar voor dat er extra water in je lichaam blijft. als osmotisch partikel

2) kan het zijn dat je als 'normale' persoon nog niet aan de Tmax zit voor glucose ? dus als je er een beetje bijdoet het toch extra kan gereabsorbeerd worden ? pas bij diabetes en heel veel extra glucose kom je aan die drempel ??

ik onthoud het eerlijk gezegd gewoon, vond het ook wel raar Confused
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS



Geregistreerd op: 13 Mei 2010
Berichten: 34

BerichtGeplaatst: 07-06-2010 19:05:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Elaba,

'k heb me daar ook al verschillende keren vragen over gesteld, maar vandaag een antwoordje op gevonden.

't zijn beide isotone oplossingen, voor NaCl heeft hij dat uitgewerkt, maar voor glucose heb 'k 't zelf gezocht...

je wil namelijk net zoals bij NaCl toediening 290 mosm/kg (of dus /L want water) geven, dus zelfde osmola(r/l)iteit als plasma:

mol GW glucose = 180 g/mol dus 180 g voor 1 Osmolair, en je wil aan +- 0,290 osm/L komen, dus heb je 0,290.180 g/L nodig...

'k denk dat 't is omdat je volume te klein is dat je isotoon geeft omdat dat dan via de nier 't juiste aandeel water reabsorbeert voor de juiste plasmaosmolaliteit...

maar soms snap 'k mezelf niet helemaal!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
jopolijpijn



Geregistreerd op: 11 Mei 2010
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 08-06-2010 19:14:48    Onderwerp: Reageren met citaat

dat klinkt wel heel...professioneel Razz

er zit wel iets in.. ik aanvaard het gewoon!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Help mij door deze blok -> Fysiologie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum