Help mij door deze blok Help mij door deze blok
blokkerdeblok
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Cardiovasculair 3 - 7

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Help mij door deze blok -> Anatomie en embryologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charlotte



Geregistreerd op: 14 Mei 2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 31-05-2010 20:06:45    Onderwerp: Cardiovasculair 3 - 7 Reageren met citaat

Voila al mijn andere vragen van cardio!

pg. 58 ik snap niet zo goed wat ze bedoelen met re-li shunt en li-re shunt

Op één van de slides staat iets over de A. Lusoria maar ik vind die nergens terug!

pg. 66 kennen?

Oppervlakte anatomie zouden we dat goed moeten kennen of niet? En wat moeten we juist kunnen tekenen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine



Geregistreerd op: 13 Mei 2010
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 01-06-2010 08:39:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind niet direct iets over shunts op p 58, maar t komt hier ongeveer op neer:

- re-li shunt: bloed dat normaal in het rechter hart had moeten terecht komen (dus 02 arm) komt in het linker terecht. Zoals door de venae thebesii en ook aa bronchiales die in vv pulmonales uitkomen. Dus je hebt altijd een klein beetje zuurstofarm bloed dat bij het zuurstofrijk terecht komt. Als dat door pathologische omstandigheden (bv tetralogie van fallot) toeneemt heb je een probleem, want teweinig O2 in bloed.

- li-re shunt: bloed dat in het linker hart gaat naar het rechter. Bv bij enkel ventrikelseptum defect gaat bloed van li naar rechts, omdat li de druk hoger is. Op zich niet zo'n probleem, want dan gaat t gewoon 2 keer door de longen, dus zeker O2!


-A. lusoria: vind je op p 40 en 82 in fig boek. Ik weet niet meer of die ook ergens in tekst vermeld wordt. Denk dat je gewoon moet weten dat dat een li A. subclavia is die rechts ontspringt en dat die slokdarm kan platduwen.

-p66: ik heb de grote lijnen wel beetje geleerd, weet niet of we details moeten kennen

- wat bedoel je met opp anatomie? Het stuk dat we voor V-lijn geleerd hebben? Moeten we dat opnieuw kennen? En tekenen, geen idee, we krijgen wel figuren, maar toch niet zelf tekenen?

Succes nog!
xx
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn



Geregistreerd op: 11 Mei 2010
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 01-06-2010 16:24:33    Onderwerp: Reageren met citaat

ik denk dat we niets zelf moeten kunnen tekenen, aangezien het allemaal MCQ en blinde platen zijn..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Help mij door deze blok -> Anatomie en embryologie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum