Help mij door deze blok Help mij door deze blok
blokkerdeblok
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Cardiovasculair 1-2

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Help mij door deze blok -> Anatomie en embryologie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charlotte



Geregistreerd op: 14 Mei 2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 27-05-2010 15:09:18    Onderwerp: Cardiovasculair 1-2 Reageren met citaat

Hey daar!
Ik ben vandaag begonnen met anatomie en heb net 1 en 2 geleerd en ik heb enkele vraagjes waar ik niet 100 % zeker van ben!

pg16: Spreken ze over 2 soorten emboliëen
Re auricula kan aaleiding geven tot longembolie
Li auricula tot embolie in de hersenen.
(oké mss een simpele vraag en ik ben er redelijk zeker van maar ik wil toch nog eens bevestiging want ik zit vol stress voor dherde!)

pg 19: Dus de positie en oriëntatie van het hart veranderen bij ademhaling. Klopt het dat wanneer we INademen het diafragma ZAKT dus dat het hart ook zakt en de hartas een verticale gaat benaderen.

pg20: Valvula van eustachius = valvula van de vena cava inferior?
holte tricuspedalis en mitralisklep = ostium
holte aorta/pulmonalis klep = sinus
De slide in hoofdstuk 2 waar zo een vraagteken staat bij welke hartholte is dit. Is dat het linkerventrikel?

pg28: Aa. coronaria lopen in de sulcus coronarius maar die lopen toch ook in de sulcus interventricularis hé.

pg30: daar snap ik deze zin niet: Tijdens de systole zou slechts 20% van het coronaire debiet plaatsvinden.
Ben een beetje in de war met die zin.

Zo nu nog 2 hfdst anatomie er in stampen voor vandaag en dan herhalen herhalen herhalen!!! Pfff kben echt in een stress stress ik moet erdoor zijn modus geschakeld! Want ik zie het niet zitten om volgend jaar niet meer in ons jaar te zitten en bij allemaal andere mensen te moeten zitten! Dus heb ik een enorme schrik voor dherde haar vrageen maaaaar we gaan ervoor!
Toedels! x
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn



Geregistreerd op: 11 Mei 2010
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 27-05-2010 19:13:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Joooow !!

hier mijn antwoorden ( niet voor 100 % waarheid aannemen ! )

re auricula: als hier bloed klontert gaat het naar je re ventrikel gestuwd worden en van daaruit naar de truncus pulmonalis --> longen
li auricula: klonter naar li ventrikel en dan zo via aorta -> li a. carotis communis -> hersenen

en ja, bij inademen zakt je diafragma ( meer plaats voor de longen ) en je hartpunt kan dus ook meer naar het midden gaan = hartas verticaal

eustachius is voor vena cava inferior
ostium = opening.. dus in je anulus fibrosus zit er een ostium voor van je atria naar ventrikel te gaan, in dit ostium zit de klep
die sinus is een uitholling aan de bovenkant van je klep, hierin komt bloed te staan op het einde van diastole en zo wordt je klep toegeduwd

jep, daar lopen die ook ! denk maar aan LAD Wink

de coronairen bevloeien het hartweefsel, dus tot aan het endocard. Dat is vrij diep en tijdens de systole heb je contractie van je myocard, wat de coronairen en vooral de kleinere vaatjes toeduwt, daardoor heb je slecht een geringe doorgang = slechts 20% van het coronaire debiet

en niet stressen ! er is nog hopen tijd ( ongeveer toch )
volhouden ! en we laten niet toe dat je bij andere kindjes moet gaan zitten !

succes !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Charlotte



Geregistreerd op: 14 Mei 2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 28-05-2010 21:31:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nog een vraagj bij die hoofdstukken!
Het septum atrioventriculare is dat dan het fibreuze pars membranacea? Want dat ligt in het linker ventrikel en grenst aan het rechter atrium dus lijkt mij logisch. Maar ja anatomie, de grote onzekerheid haha.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn



Geregistreerd op: 11 Mei 2010
Berichten: 31

BerichtGeplaatst: 29-05-2010 16:04:49    Onderwerp: Reageren met citaat

ik denk dat dat twee verschillende dingen zijn..

-pars membranacea is van septum interventriculare
-septum atriventriculare
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Help mij door deze blok -> Anatomie en embryologie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum